زندگی نامه انوشه انصاری؛ اولین بانوی ایرانیفضانورد
انوشه انصاري در سفر هيجان‌انگيز خود به فضا پرچم ايران و آمريكا را همزمان بر بازو خواهد داشت ؛ این بانوی 32 ساله ایرانی ؛ روز 27 شهریور سفر تاریخی خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی را آغاز خواهد کرد تا ضمن کسب عنوان نخستین بانوی فضاگرد جهان به نخستین ایرانی بدل شود که قدم به فراسوی جو زمین نهاده است وی همچنین عناوین اولین فضانورد زن مسلمان ؛ اولین فضانورد ایرانی و اولین بانوی فضانورد در جهان و همچنین چهارمين توريست فضايي دنيا همراه خود خواهد داشت .
بي‌شك انوشه مي‌رود تا از افتخارات ملي كشور عزيزمان ايران و مايه مباهات هر ايراني آزاد انديشي باشد. البته فعاليتهاي تجاري انوشه و خانواده‌اش تا اين زمان از او يك بانوي موفق تاجر ساخته است كه بارها توسط مطبوعات و مؤسسات مختلف مورد تقدير قرار گرفته است.

سفر توریستی انوشه انصاری ميخائيل تيورين، كيهان‌نورد روسي و مايكل لوپز آلگريا، فضانورد آمريكايي، دو همسفر انوشه
انصاري در سايوز

TMA-9

هستند.انوشه پس از 10 روز اقامت در ايستگاه بين‌المللي فضايي

(ISS)

به همراه پاول وينوگرادوف و جف ويليامز، دو خدمه
قبلي

ISS

كه از اول آوريل گذشته در فضا بوده‌اند به زمين باز خواهد گشت.
مطابق با آخرین اخبار رسمی از وبسایت شخصی خانم انوشه انصاری به نقل از آژانس فضايي روسيه پرتاب سايوز كه قرار است اولين بانوي مسلمان و گردشگر فضايي را با خود به ايستگاه بين‌المللي فضايي واقع در مداري به ارتفاع 400 كيلومتر بالاتر از سطح زمين حمل نمايد، چهار روز به تعويق افتاد. با اين حساب انوشه انصاري كه قرار بود 23 شهريور جاري سفر به فضا را تجربه كند، بايد تا 27ام همين ماه صبر نمايد.

زندگی نامه مختصر انوشه بانوی فضانورد مسلمان انوشه انصاري در سال 1346 خورشيدي، در تهران به دنيا آمد.( سن فعلی وی حدود 32 سال است ) تا سن 16 سالگي در وطن زيست و سپس به همراه خانواده‌اش به ايالات متحده آمريكا هجرت كرد. سالهاي پاياني دبيرستان را در آن كشور گذراند و سپس براي اخذ مدرك كارشناسي در رشته مهندس الكترونيك و علوم كامپيوتر وارد دانشگاه جرج ميسون شد. بانو انوشه بعد از پايان موفقيت‌آميز دوره ليسانس براي كسب مدرك فوق‌ليسانس خود وارد دانشگاه جرج واشنگتن شد و مطالعات خود را در اين دانشگاه ادامه داد. پس از اخذ مدرك كارشناسي ارشد در رشته مهندسي الكترونيك، انوشه براي كار
به سراغ شركتهايي چون

MCI و COMSAT

رفت و پروژه‌هاي موفقيت‌آميزي را در آن شركتها به سرانجام رساند.

افتخارات بانوی ایرانی
او چندين مقاله و دو پاتنت براي كار روي "عملگرهاي اتوماتيك" و "گره‌هاي يك شبكه‌ بيسيم\" دارد. او در حال حاضر مشغول طي كردن دوره‌اي در دانشگاه سوئين‌بورن مي‌باشد تا بتواند دومين مدرك كارشناسي ارشد خود را در رشته ستاره‌شناسي دريافت كند.
در سال 1994 ميلادي مطابق با 1372 خورشيدي، انوشه به همراه همسرش حميد و برادر همسرش امير انصاري
شركتي به نام تله‌كام تكنولوژي

(TTI)

را در تگزاس پايه‌گذاري كردند.
اين شركت تأمين‌كننده تجهيزات مورد نياز شبكه‌هاي كامپيوتري بود. اين شركت در سال 2000 توسط سونوز نتورك خريداري شد. انوشه انصاري در سال 2000 جايزه نخست كارآفريني ملي ايالات متحده آمريكا را به دست آورد. در سال 2001 مجله فورچيون انوشه را در ليست تاجران موفق ثبت كرد.
بعد از فروش كمپاني

TTI

انوشه و همسرش شركت ديگري به نام پرودي

(Prodea)

را پايه‌گذاري كردند. انوشه مدير عامل و رئيس اين شركت است!.

ماجراجویی بانو انصاری اين شركت با مشاركت شركت ماجراجوييهاي فضايي و آژانس فضايي فدراسيون روسيه، طرحي را جهت ايجاد ناوگاني از فضاپيماهاي تجاري براي اعزام گردشگران به ارتفاعات زيرمداري در دست اجرا دارد. "كاشف ماجراجوي فضا" نام مناسبي براي اين كشتي فضايي به نظر مي‌رسد كه قرار است قادر به حمل 5 مسافر به ارتفاعات زيرمداري باشد تا مسافران خوشبخت بتوانند گردي سياره زمين و سياهي فضا را براي دقايقي نظاره‌گر باشند. اين فضاپيما قرار است با يك هواپيماي مخصوص تا ارتفاعي بالا برده شود و سپس براي دستيابي به ارتفاعات بيشتر از هواپيما جدا شده و موتورهاي قدرتمند خود را روشن نمايد. اين هواپيما از فرودگاهي كه به احتمال زياد در رأس‌الخيمه واقع در كشور امارات متحده عربي ساخته مي‌شود، پرواز خواهد كرد.
جایزه 10 میلیون دلاری انصاری ایکس انوشه از دوران نوجواني به فضانوردي علاقمند بود و رؤياي سفر به فضا را در سر مي‌پروراند.
علاقه فراوان او سرانجام زماني به بار نشست كه فعاليتهاي اقتصادي انوشه و همسرش ثروت فراواني براي آنها به بار آورده بود. در سال 2004 ميلادي مطابق با 1383 خورشيدي، خانواده انصاري (انوشه و برادر همسرش، امير انصاري) 10 ميليون دلار جايزه براي نخستين پرواز فضايي غير‌دولتي اختصاص دادند. اين سفر مي‌بايستي توسط يك فضاپيماي قابل بازيابي انجام مي‌شد كه قادر باشد حداقل سه نفر را به ارتفاعي بيش از 100 كيلومتر از سطح متوسط زمين (خط كارمن) رسانده و مجدداً به زمين بازگرداند. فضاپيما بايد طوري طراحي مي‌شد كه در طي دو هفته بعد از نخستين پرواز موفقيت‌آميز، قادر به تكرار آن باشد. «جايزه انصاري ايكس» در نهايت به فضاپيماي كوچك «اسپيس شيپ وان» با طراحي خلاقانه برت روتان تعلق گرفت.

اما همچنان رؤياي سفر به فضا ذهن بانوي فعال و ناآرام ايراني را به خود مشغول كرده بود. فعاليتهاي فضايي اخير به هيچ‌وجه او را آرام نمي‌كرد و اشتياق ديدن زمين از فضا او را به سويي رهنمون كرد كه اكنون تيتر نخست خبرهاي فضايي دنيا را به خود اختصاص داده است.

سفر توریستی فضانوردی

انوشه انصاري سرانجام دل به دريا زد و براي سفري هيجان‌انگيز به ايستگاه بين‌المللي فضايي ثبت‌نام كرد. اين سفر كه با كپسول فضايي سايوز تي‌ام‌آ صورت مي‌گيرد حدود 20 ميليون دلار هزينه در بر دارد. ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵ (۸ مه ۲۰۰۶)، سازمان فضایی روسیه به طور رسمی اعلام کرد که انوشه انصاری بعنوان اولین زن گردشگر فضایی در يكي از پروازهاي فضاپیمای سایوز كه براي بهار ۱۳۸۶ برنامه‌ريزي شده بود، به مدار زمین سفر خواهد کرد اما پس از اعلام نهایی به روز 27 شهریور ماه امسال تمدید شد .
سرنشينان كپسول فضايي سايوز

TMA-9.

به ترتيب: انوشه انصاري، گردشگر فضايي ، ميخائيل تيورين، فضانورد روسي ، ايكل لوپز، فضانورد آمريكايي خواهندبود

اولين بانوي گردشگر فضايي در صورتي كه سفر انوشه طبق برنامه انجام شود، وی اولین فضانورد ایرانی، اولين بانوي گردشگر فضايي و چهارمين توريست فضايي دنيا خواهد شد. انوشه انصاري در شرايطي راهي فضا مي‌شود كه طي چهل و پنج سال گذشته سفر به فضا تنها در انحصار شوروي سابق (روسيه)، آمريكا و به تازگي چين بوده
است. تاكنون بيش از 440 نفر طي نزديك به 1000 مأموريت فضايي از مرزهاي فضا عبور كرده‌اند كه نزديك به 380 نفر آنها از اتباع آمريكا و شوروي سابق و بقيه از شهروندان كشورهايي همچون چكسلواكي، آلمان، ژاپن، بلغارستان، افغانستان، برزيل، انگليس، كوبا، مجارستان، هند، مغولستان، لهستان، روماني، اسلواكي، آفريقاي جنوبي، اسپانيا، سوئيس، سوريه، بلژيك، اتريش، فرانسه، مكزيك، هلند، عربستان سعودي، رژيم اشغالگر قدس و مكزيك بوده‌اند كه توسط فضاپيماهاي آمريكايي يا روسي
امكان سفر به فضا را يافته‌اند.

سه گردشگر فضایی جهان
اولين گردشگر فضايي يك ميليونر آمريكايي به نام دنيس تيتو بود كه در سال 2001 نخستين بشري شد كه با پول خود به فضا سفر كرد. بعد از او مارك شاتلورتس در سال 2002 و گرگ السون در سال 2005 به ترتيب عنوان دومين و سومين توريست فضايي را از آن خود كردند. اولسن نيز مانند انوموتو به دلايل پزشكي از سفر انجام شده در ژوئن 2004 بازمانده بود ولي سرانجام در سال 2005 به آرزوي خود براي نگريستن به زمين از فضا جامه عمل پوشاند. قبل از اولسن، يك خواننده آمريكايي به نام لانس باس كانديداي سفر به فضا بود كه به دليل امتناع از انجام تمرينات سخت و فشرده قبل از پرواز از ليست گردشگران فضايي حذف
گرديد.

 

تالیف : محمد حسین تقوایی زحمتکش
مدیروبلاگ فن آوری اطلاعات یزد
http://www.yazdit.mihanblog.com
منبع : وبسایت شخصی بانو انوشه انصاری

براي مطالعه بيشتر مراجعه فرماييد به :
وب سایت جشن بزرگ سفر انوشه انصاری – آخرین
اخبار و اطلاعات در مورد انوشه خانم انصاری
http://www.spacescience.ir/Anousheh_Ansari.htm
وب‌سايت شخصي انوشه انصاري
http://www.anoushehansari.com
وبلاگ انوشه انصاری در ناسا به قلم خودش از
خاطره ها سفر یک وبلاگ فضانورد
http://spaceblog.xprize.org/

اخبار مرتبط در يزد فردا "



شش روز تا پرواز تاريخي نخستين فضانورد ايراني شش روز تا پرواز تاريخي نخستين فضانورد ايراني
تاریخ : 23 شهريور 1385 - قبل‏ازظهر 12:55



يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا